In 't Veld is een gezonde school

Werken aan gezondheid op school draagt bij aan betere schoolprestaties en een gezondere leefstijl van onze kinderen.

Op OBS In ’t Veld vinden we het belangrijk dat onze leerlingen gezond eten en drinken. Daarom hebben wij de volgende afspraken op school:

In de ochtendpauze eten we groente en/of fruit en drinken we water. We vragen ouders om elke dag hun kind(eren) een stuk fruit en/ of groenten mee te geven. Kinderen nemen (kraan)water mee in een beker / bidon. Pakjes drinken, koek, snoep en chips e.d. gaan terug naar huis.

In de middagpauze eten we een gezonde lunch en drinken we water. Wij vragen ouders een gezonde lunch mee te geven aan de leerlingen. De regel is dat de lunch bestaat uit brood. Fruit en groenten zijn een goede aanvulling op de lunch. Pakjes drinken, koekjes, snoep, kaasstengels, pizza, croissant en chips e.d. zijn geen onderdeel van een gezonde lunch en gaan daarom mee terug naar huis.

Gezonde traktaties

Jarig zijn is een feest! Jarigen mogen trakteren in hun eigen groep. Uw kind mag 1 item uitdelen.

We stimuleren een gezonde traktatie. Dit betekent dat we de voorkeur geven aan een gezonde traktatie, bestaande uit groeten en fruit. Of een klein cadeautje. Wanneer uw kind uitdeelt aan de leerkrachten, is dit een gezonde traktatie.

Inspiratie op www.gezondtrakteren.nl

Speciale gelegenheden:

Onder speciale gelegenheden verstaan we bv. schoolreisjes, thema’s en feestdagen. Op deze dagen verzorgt de OC, de oudercommissie de versnaperingen.

Onze school is gezond

Onze school heeft het vignet Gezonde School behaald. Met het vignet Gezonde School laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Wij zijn trots op dit behaalde resultaat!

Zo zorgen we voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat én hebben we aandacht voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. Dit vinden wij belangrijk, omdat het allemaal bijdraagt aan een gezondere leefstijl, betere schoolprestaties en minder schooluitval.

Onze school heeft bovendien speciale aandacht voor het themacertificaat Voeding. Hiervoor zetten we de volgende activiteiten in water drinken, gezond 10-uurtje, gezonde lunch en gezonde traktaties.

Gezonde School is een samenwerking tussen diverse landelijke organisaties. Wilt u meer weten over (het vignet) Gezonde School? Kijk dan op www.gezondeschool.nl.