Inschrijven op Over de Brug (Hannie Schaft of In ’t Veld)

Aanmeldprocedure en aantal beschikbare plekken volgend schooljaar

Aanmeldprocedure
OBS In ’t Veld is een groeischool. De school heeft 8 groepen, waarvan 2 kleutergroepen.

U kunt uw kind inschrijven als het ongeveer 3 jaar is; u kunt met Ingrid Schaefers ([email protected]) een afspraak maken voor een rondleiding en een informatiebijeenkomst.

Voor schooljaar 2024-2025 hebben we nagenoeg onze maximale leerling capaciteit van 25 leerlingen per groep bereikt. We kunnen momenteel geen leerlingen meer plaatsen in de volgende groepen:
Groep 3, Groep 6 en groep 8.

Uw kind mag naar de basisschool vanaf de dag dat het 4 jaar is. Als uw kind ongeveer 3 jaar en 9 maanden is, wordt u door de school uitgenodigd voor een intakegesprek met de kleuterleerkracht. Doel van het gesprek is, naast kennismaking, om zoveel mogelijk over uw kind te weten te komen zodat we uw kind zo goed mogelijk kunnen laten instromen en begeleiden. De school bepaalt vervolgens in welke klas uw kind wordt geplaatst.

Vanaf de leeftijd van 4 jaar mogen kinderen naar de basisschool. Vanaf 5 jaar is elk kind leerplichtig. Om alvast aan de school te wennen mogen kinderen van 3 jaar en 10 maanden een paar dagen of halve dagen komen. Zo leren ze de leerkracht en andere kinderen kennen en maken ze kennis met het dagritme. Daarnaast komen ze in het gebouw, zodat ze weten waar ze heen moeten als ze bijvoorbeeld naar de wc moeten. De school bepaalt of en hoe vaak uw kind mag komen wennen, met een maximum van vijf dagen. Hierover kunnen tijdens het intakegesprek direct afspraken worden gemaakt. Uw kind is leerplichtig vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand dat uw kind 5 jaar wordt.

Zaan Primair heeft een reglement vastgesteld Toelatingsbeleid-2020-Zaan-Primair voor de toelating van leerlingen tot de scholen. De aanmelding van kinderen voor toelating op een school kan plaatsvinden vanaf de dag waarop het kind de leeftijd van 3 jaar bereikt. Een kind kan vanaf 4 jaar naar school. Aanmeldingen voor 3 jaar gelden niet als een officiële aanmelding. Het kind moet minimaal 10 weken voor de inschrijfdatum schriftelijk aangemeld worden.

Verhuizen

Als u gaat verhuizen en uw kind gaat naar een andere school, meld dit dan op tijd bij de directeur van de oude school. De directeur stuurt dan de informatie over uw kind naar de nieuwe school, via het onderwijskundig rapport. Het is gebruikelijk dat er contact is tussen de nieuwe school en de oude school om de overgang voor uw kind zo soepel mogelijk te maken.

Als u na een verhuizing in Zaanstad komt wonen, kunt u uw kind(eren) inschrijven op een Zaan Primair school. Met het bewijs van inschrijving van de nieuwe school schrijft u zich uit bij de oude school. Deze school is verplicht een onderwijskundig rapport op te sturen naar de volgende school, met daarin informatie over de tot dan toe aangeboden leerstof en de schoolvorderingen van uw kind.

Overstappen

U kunt uw kind niet halverwege het schooljaar uitschrijven en vervolgens inschrijven op een andere basisschool in Zaanstad. De basisscholen in Zaanstad hebben afgesproken om in de loop van een schooljaar geen leerlingen van elkaar over te nemen. Doel van deze afspraak is de continuïteit van het leerproces en het klimaat in de groep te garanderen. Uitzonderingen hierop vormen een verhuizing of een medische indicatie”.

Nieuwe leerlingen en zijinstromers van andere scholen zijn welkom bij ons. Indien er sprake is van een verhuizing of een andere redenen voor een schoolwissel staan wij open voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding. De mogelijkheid tot overstappen wordt in samenspraak met de (adjunct-)directeur en de intern begeleider overwogen. Hierbij volgen we de onderstaande procedure:

– U neemt contact op met de adjunct-directeur;

– Indien er ruimte is, ontvangt u een uitnodiging voor een gesprek en een rondleiding;

– Na het gesprek, als u besluit om uw kind aan te melden, licht u de huidige school in;

– De intern begeleider van OBS In het Veld neemt contact op met de intern begeleider van de huidige school van uw kind;

– Zo nodig wordt een vervolggesprek gepland met de adjunct-directeur, intern begeleider, ouders en/of de leerling;

– Na een positief advies plannen we een datum voor de overstap.

N.B.:

Houd rekening met een oriëntatieperiode van ongeveer 4-6 weken. Tussen 1 juli en 19 augustus worden er geen gesprekken of rondleidingen georganiseerd.

Binnen de Zaanstreek zijn afspraken gemaakt over het moment van overstappen. Doorgaans zal dit niet zijn tijdens het lopende schooljaar.